Sollebol

Rond half 8 bent u bij mij van harte welkom! Koffie en thee staan  klaar. De ouders van de kind(eren) vertellen hoe het met hun kind(eren) gaat en of er nog bijzonderheden zijn. Na het drinken van een kopje koffie/thee worden papa en/ of mama door ons uitgezwaaid en mogen de kinderen fijn gaan spelen.

Bij baby’s volg ik het thuisritme, wat voeding , slapen en spelen betreft.

Elke week zet  ik op een  tafeltje  educatief speel-leermateriaal neer, waar de grotere kinderen meestal als eerste mee gaan spelen.

Om ongeveer 9.30 uur gaan we rond een lage tafel zitten en beginnen we met het zingen van liedjes. Dit doen we aan de hand van plaatjes. Staat er bijv. een molen op, dan zingen we het liedje “Zo gaat de molen”.We wisselen Nederlandstalige liedjes af met het zingen van Franstalige liedjes(ik heb 8 jaar gewerkt op een peuterspeelzaal en kinderopvang in Genève). Ik heb gemerkt dat kinderen dit heel leuk vinden! Hierna drinken we sap en eten een koekje of een plakje koek.

Rond de klok van 10 ,nadat de kinderen zijn verschoond.gaan we bij voorkeur naar buiten (in eigen tuin of in een speeltuintje). Wanneer we binnen blijven, gaan de kinderen vrij spelen, knutselen of bezig met educatief speelgoed, zoals puzzels ,vormen,  mozaïeken, blokkenstoven  enz. Ook doen we bijna iedere dag spelletjes, zoals domino, memory, kleurentorentjesspel,  toverdoos en lotto. Ik ben van mening , dat het heel goed mogelijk is om kinderen spelenderwijs veel dingen te leren. Dit  is zeker  een van de grote voordelen van kleinschaligheid, waarbij persoonlijke aandacht optimaal is voor ieder kind. We luisteren ook vaak naar muziek en zingen dan de bijbehorende kinderliedjes of gaan er bij bewegen. Hierin hebben we allemaal veel plezier!

We gaan tussen 12.00 en 12.15 meestal aan tafel. De boterhammen worden gezond en verantwoord belegd. Dit in overleg met de ouders van de kinderen. Ik  laat de grotere kinderen zelf de boter op de boterhammen smeren. Dit vinden ze geweldig om te doen.

Tussen 13.00 en 13.30 gaan de kinderen,  die nog behoefte hebben aan een middagslaapje , naar bed. Ze slapen in aparte kamers in een houten bedje of in een campingbedje. Voor het slapen gaan lees ik altijd meerdere boekjes voor.

Als de kinderen uit bed zijn, worden ze verschoond en krijgen hun kleertjes aan.

Rond 15.30 eten we fruit en drinken sap. Van te voren zingen we of liedjes of ik lees gezellig een boek voor. Hierna gaan de kinderen  naar buiten of blijven binnen spelen. Om ongeveer 16.45 uur is er nog een momentje voor wat drinken en een koekje ,rozijntjes of een  soepstengel.

Tegen 17.30 zijn meestal de kinderen door papa of mama opgehaald. Breng- en ophaaltijden zijn bij mij flexibel. Papa of mama hoeven niet te stressen, wanneer ze later op mijn kinderopvang zijn.

In het zogenaamde “Heen en weer schriftje” schrijf ik elke dag een verslagje van elk kind en geef dat mee aan de ouders.

Bijhouden van een dagelijks verslagje

Het spreekt voor zich, dat ik opschrijf wat een kind eet en drinkt (m. n .als het om baby’s  gaat) en hoelang en hoe vaak het slaapt. Tevens schrijf  ik op of  een  baby al een beetje speelt en hoe het kleintje reageert op zijn omgeving en op mij.

Daarnaast noteer ik hoe het wennen verloopt en hoe een kind zich  spelenderwijs ontwikkelt, hierbij lettend op de motorische-,sociaal-emotionele-,verstandelijke en creatieve ontwikkeling. Ook  geef ik weer of een  kind zichzelf al een beetje redt met bijv. een jasje aandoen. Ik help de kinderen graag op weg naar een zekere mate van zelfstandigheid. En natuurlijk noteer ik grappige en /of opvallende uitspraken van de kinderen.

Verder geef ik weer wat een kind graag doet en waarmee en met wie het speelt. Als ik zie dat een kind is ‘uitgespeeld’, dan bied ik ander speelgoed en andere activiteiten aan, waardoor het kind uitgedaagd wordt en weer plezier in spelen heeft. Dit  geldt ook al voor heel jonge kinderen.